Golf, Gourmet og Kultur

Så er det bare å håpe da at kjærligheten til golfsporten vil gi oss tilsvarende resultater.  Ikke bare på egen bane, men i aller høyeste grad ved besøk i andre land og på baner.

For eksempel Tanger?

For et par nummer siden spurte vi om det var noen spesielle ting noen ønsker at vi skrev om; og umiddelbart var det en som spurte om vi kunne skrive fra en av våre reiser; og det gjør vi gjerne.  Da kan vi for eksempel ta fra den turen vi var med på nå i våres til Tanger i Marokko.  Ikke minst fordi vi der opplevde Golf, Gourmet og Kultur hvor alt var på ett sted. Nå skal vi ikke underslå at hadde det ikke vært for at vi i disse dager har blitt fortalt at en tilsvarende tur er i ferd med å bli arrangert med fire dager i Tanger i midten av november, så hadde vi nok ikke vært så raskt med å etterkomme ønsket. Følg  med og ta kontakt med Aktuelt Spania dersom det er noe dere lurer på, eller send noen ord til guillemno@gmail.com.  Eller, hvorfor ikke ta kontakt direkte med reiselederen Ove Rønnåbakk på telefon 6452 93 380.

Så, altså

Siden det ikke er mer enn seks og en halv time med bil fra Albir til Tarifa, og alt er innen gådistanse i Tanger, så er behovet for å ta bilferge ikke spesielt stort.  Ser bort fra behovet for å dra på golfutstyret.  Men, med et arrangert opplegg, vil antagelig heller ikke dét være noe problem.

Nesten utrolig at det med en så kort fergetur går an å oppleve to så forskjellige verdener. Siden den annonserte turen har Ove Rønnåbakk som vi reiste sammen med, vil også guide denne turen.  Så er det bare å glede seg. For å besøke et fremmed land med en person som har vært gift lokalt og bodd der i mange år, så sier det seg selv at her får man kontakt med befolkningen som det sjelden er mulig når man reiser ut i verden.  Vi på toppen av gamlebyen med en utsikt som bare fantasien kan måle seg med.

Ove Rønnåbakk som på bildet vises som kamelrytter, viste oss også den lokale ”pølseboden”. Han er for øvrig fra Trondheim, og har opparbeidet seg lang fartstid i Spania, hele 18 år. Han bor i Altea og fortalte oss at ”da livet tok en ny vending, ble det til at jeg valgte Spania. Landet har jo det som trengs. Jeg hadde vært her på ferie flere ganger tidligere og visste en god del om hva landet har å by på. Og ja, jeg nyter å vandre i de fantastiske fjellene oppe i Sierra Nevada eller i Pyreneene eller stå slalåm på vinterstid, forteller Ove som har bakgrunn som aktiv idrettsmann fra oppveksten i Norge. Dessuten har han jobbet som guide i den norske fjellheimen for Turistforeningen. Hørtes dette spennende ut, så finnes det mer å lese under rubrikken ”-sprek-livsnyter-72-klar-for-skisesongen”, på nettet.

Forskjellig verden?  Tenk å møte mennesker som er født, oppvokst, og arbeidet i gamlebyen, og kommer til å leve og bo der til sin bortgang, og som uten noensinne å ha vært utenfor murene i den delen av byen, og noen kvartaler bortenfor få møte mennesker som har bodd andre steder i verden, for eksempel Norge med ditto språkkunnskaper.  Bare det at det på nært hold å få følelsen av at for eksempel hijab er den mest naturlige delen av ens hverdag, sier vel det meste av hva som kan kalles opplevelse.  Sånn kunne vi gå videre, men da ville vi kanskje ødelegge noe av forventningene med en slik tur.

En annen del av Tanger som er lite kjent, er den gryende tekstilindustrien som oppleves på den måten at det ikke er uvanlig å se unge kvinner sammen med venninner og kolleger ute på byen om kvelden.  Og det siste som er i ferd med å skje, er bilindustriens satsning på Tanger med tanke på det afrikanske markedet.  Så her skjer det mye som kanskje får noen og enhver til å endre noen synspunkter.

Kultur og historie trives i Tanger, Marokko, og som vi har vært inne på så vil man kunne møte lokalbefolkningen så vel som turister på restaurantene, hvor man kan oppleve autentisk marokkansk mat og vakker utsikt over byen.  Og ikke å forglemme å kanskje stå over vin til maten og heller nyte den marokkanske teen.  Ikke bare kanskje, det ér en gourmetnytelse i seg selv.

Så hva med golf?

Et par tre meget bra baner i området.  Og mens vi opplever palmer på amene her i området, er det furu som dominerer der. Så det er bare å gå inn på nettet på siden ”Royal Golf the Tanger” og oppleve en golfers drøm.  Vil man ta en pause fra golfen, kan jo en strandtur ridende på en kamel være et interessant alternativ.  Så mens man glede seg til en tur til Tanger, kan jo en av sommerens golfopplevelser være å ta med seg.

Vant en hybrid, og fikk golfen tilbake

Som ”over all winner” av den i regressen nevnte turnering, kan fort4elles at premien var en ”hybrid” som da jeg startet og bruke den, fikk en følelse av spillet som jeg ikke har hatt på mange år.  Så lite skal det altså til noen ganger for å få tilbake den gode følelsen av et slag.  Det må innrømmes at det er flere år siden jeg har gledet meg til neste runde med golf.  Nå var det kanskje ikke akkurat hybriden som sådan, men den måten den fikk meg til å endre litt på baksvingen som nok var avgjørende. Men, var det noe mer som også kunne ha noe med det å gjøre?  Tja, i sammenhengen endret jeg grepet ved å flytte tommelfingeren ca. 4 mm til den ene siden, og som nevnt begynte jeg med en kortere baksving samtidig som ved å gjøre dette, fikk mer sving på håndleddene.

Det er ved å gå gjennom det hele og gjøre disse endringene, fikk det meg til å forstå hvorfor de profesjonelle spillerne når de forbereder seg til neste turnering at de faktisk begynner med grepet, og arbeider seg videre.

Akkurat som i arbeidslivet, så er det vårt eget, og ingen andres, ansvar for å utvikle oss i fagområdet vårt.  Men, på Tjøme var det golf og moro;  og det beste er altså at vi nå gleder oss til videre spill.  Så mange takk til turneringsledelsen som hadde den geniale ideen å la meg få tildelt denne hybriden som premie.

Wenche Tegnér – R.I.P

Forleden fikk vi det triste budskapet om at Wenche Tegnér har forlatt oss.  Det finnes knapt en norsk golfer, eller golfbesøkende her på kysten som ikke har opplevd hennes blide, entusiastiske og myndige fremferd som styremedlem; og ikke minst som leder av turingskomiteen i Club de Golf ”Peer Gynt” gjennom mange år.  Selv husker vi knapt noen andre.  Men deg Wenche, vil vi alltid komme til å huske med gode minner.

Med hilsen

Kjell Wilhelm Ryberg

guillemno@gmail.com

Dum Vivimus Vivamus – (Mens vi lever, la oss leve).