Livet er dans

Dans er like gammel som mennesket selv. Allerede de primitive folkene akkompagnerte  fødsel, død, jakt og helbredende ritualer med bevegelse til lyder. Dans har alltid vært et speil av samfunnet. Dans som fornøyelse, dans i sammenheng med religion og magi , dans for å uttrykker følelser og  dans med sin helbredende effekt: Dans har mange ulike og forskjellige fasetter.

AS hadde anledning til å snakke med den enkelske danselærerinnen Hazel Hiles, en kvinne full av energi, kreativitet og  livsglede. Hun har et smittsom smil og bobler over når hun snakker om dans . Det er vanskelig å tro at Hazel var veldig rolig som barn. Hennes mor oppfordret henne til å ta en utdannelse i dans og Hazel har aldri angret det i ettertid. Hennes danselærer trodde på henne, gar henne selvtillit og Hazel Hiles bestod 26 eksamener på bare seks år. I en ung alder stå Hazel Hiles allerede på scenen som danserinne i Japan, China og Hellas. Ballett, å synge, ”Musicals» Stepp dance, Can Can, ”Showbizz”, det var verdenen til den unge Hazel. For 31 år siden kom Hazel Hiles til Calpe og der jobbet hun i Marcia´s Dance Center for to år.

Fra Løvenes konge i Benidorm Palace

Etter et år i England for videre utdannelse kom hun tilbake til Spania, denne gangen til Alfaz del Pí. Hun underviste dans i den engelske ”Sierra Bernia School”, og  i ”Costa Blanca School”. Hun begynte med danseleksjoner i kulturhuset i Alfaz del Pí  ett år etter åpningen av bygningen og hun samarbeider fortsatt med Alfaz-kommunen. For 26 år siden startet Hazel Hiles sin egen danseskole i Alfaz . Ved inngangsdøren står det: Klassisk ballett, modern ballett, Claqué (Stepp dance), Jazz, Hip-Hop, Flamenco, Spansk Dans, Magedans og Pilates. Hazel har en komplett  utdannelse i klassisk ballett og deretter tok hun ”Modern Dance”. Til ”Modern Dance” tilhører Jazz dans og samtidsdans og dans som finnes i musicaler som i ”Cats” eller ”Annie get your gun” for eksempel.  

Priscila Fernández underviser Hip-Hop hos Hazel og Salvador Soler Breakdance  som tilhører ”The urban style”. Det betyr at denne måten å danse har sin opprinnelse i gatene i forstedene (”suburbs”) i USA, mer presist i distriktet Bronx i New York. 

Hazel Hiles anser den klassiske balletten  som grunnlag for ytterlige danseopplæring og  forteller litt om den historiske bakgrunnen.  Balletten ble opprettet i 15. og 16. århundre som seremoniell på prinsenes domstol i Italia og Frankrike i forbindelse med skuespill og ble bare praktisert av menn. Det var den franske kongen Louis XIV som grunnla ”Académie Royale de danse” i 1662 i Paris, (men først bare for menn !). Dette hadde til følge at balletten fortsatte å utvikle seg og ble mer og mer praktisert av profesjonelle dansere. Fra 1681 fikk kvinner også lov til å danse her  i det offentlige.

Dansskolen til Hazel Hiles

Det er en opplevelse å kunne delta på en danseleksjon med Hazel Hiles i hennes skole i Alfaz del Pí.  12 elever, 11 jenter og en gutt, i alder mellom 6 og 9 kunne knapt vente på at leksjonen skulle begynne. De kommer fra Spania, men også fra England, Holland og Russland. Jentene i ballettkjole, håret festet opp til knuten. ”Hvorfor bare en gutt ?”, spør jeg. ”Gutter liker å danse. Men mange foreldrene i Spania foretrekker at sønnen spiller fotball eller praktiserer en annen slags mannelig sport, de er rett og slett redde for at sønnen blir for kvinnelig hvis han lærer seg  å danse. I andre land som Holland for eksempel er dans et obligatorisk fag for jenter og gutter ved siden av sport”, forklarer Hazel.

Det er konsentrasjon i  danserommet. Så høres danselærerens kommandoer, selvfølgelig på fransk: ”Pas de chat !”, ”Pas de bourrée !”, ”Chassé !”, ”Sauté !”, ”Allongé !”, alt det skal praktiseres. Hazel Hiles viser gjentatte ganger bevegelser og dansesteg, hun underviser med humor og tålmodighet og greier at elevene får det inn i blodet. Disse danser med entusiasme og engasjement, og det er synlig at de elsker sin danselærerinne. Ved slutten  av leksjonen sier Hazel: ”Révérence !” og alle bøyer til et fortsatt usynlige publikum. Og utenfor døren venter allerede den neste gruppen med elever til undervisning i moderne dans.

Alt i alt har Hazel Hiles 80 elever for tiden. Til dette kommer de nye danseelever i La Nucia. Kursene begynner i oktober.  For fem år siden begynte Hazel Hiles med danseopplæring i La Nucia i samarbeid med kommunen. Du går inn i danseskolen ”L´Escola de Ball Modern de Les Nits” fra inngangen til parkeringsplassen Plaza de Les Nits.  

I hvilken alder skulle barn begynne med danseleksjoner? Hazel Hiles forteller: ”Barna kommer til meg når de er 3 år gammel, da begynner vi med klassisk ballett og litt Tap dance. Veldig ofte bruker jeg musikkinstrumenter, frosk  kastanjetter slik at de yngste ”the Babies” får et følelse for rytmen. Når femåringene begynner med moderne dans og i er i alder av syv år, kan de begynne med hip-hop, da vet de nok om kroppen sin. Mange av mine elever blir med meg til de begynner på universitetet, noen av dem også til de er ferdig med studiene”.

I danseskolen til Hazel Hiles kan du ta eksamen gjennom en sensor som kommer fra ”Imperial Society of Dance” i London. Hazel Hiles selv har planlagt å ta eksamen til sensor neste år.  

Hvilken effekt har dans på barn?

”Først og fremst er målet mitt å undervise riktig og  å tilby sunn trening /danseøvelser. Jeg vil ikke skade  barnets kropp ved feil bevegelse. Ved dansen styrkes musklene. Dans fremmer mobilitet, utholdenhet, styrke, rytmefølelse, musikalitet og  konsentrasjon. Barna lærer å uttrykke følelser. De får selvtillit,  forklarer Hazel , som får til og med ”trestammer å danse”.  ”Dans helbreder”, sier Hazel som var alvorlig syk for noen år siden og helbredet seg gjennom musikk og dans.

Hazel Hiles har mye erfaring med musicals. Hvert år har hun en ”musical” produksjon hvor hennes elever er stjernene  som for eksempel i  ”Mary Poppins”, ”Charlie and the  Chocolate Factory”, Peter Pan”, ”The Wizard of Oz” for å nevne noe. Hazel Hiles hadde også samarbeid med Marianne Hoelstad fra Café d´ Teatre Pavarotti  i flere internasjonale musikaler: ”Hair” i 2007 i kulturhuset i Alfaz, med barn og ungdom på scenen,  ”The Boxer” i 2008 og på Café Pavarotti ”Across the Universe” til ære for The Beatles.  I års musikalen heter ”El Rey León” (Løven konge) som Hazel Hiles presenterte med stor suksess i juli i Benidorm Palace. Aaron Colston er ansvarlig for musikken og arrangementet. Det var 65 dansere i alderen mellom 3 og 24 år på scenen, en utrolig opplevelse. ”Alt gikk som urverk. Barn blir profesjonelle på scenen.” Hazel liker denne musikalen spesielt. Temaet er misunnelse, kjærlighet, vennlighet, triumf av godt over ondskap. Det er en historie bak, på denne måten lærer barn og gjennom musikalen kommer de i kontakt med teater- og dramaverden. Siden musikalene er veldedighetsarrangementer, lærer barn også om solidaritet.  Er det den store drømmen av de små dansere å blir danser? ”Flere av mine elever ble profesjonelle dansere”, forteller Hazel med stolthet. 

Fremtidige prosjekter  til Hazel Hiles: 5. desember presenteres musicalen ”El Rey León” en gang til, denne gangen i Auditorio de la Mediterranìa i La Nucia. Muligens blir det en musical i samarbeid med Marianne Hoelstad og Bjørn Løvland til neste år. Helt sikker blir det en musical som Hazel Hiles og hennes elever skal presentere 1. Juli 2019 i Benidorm Palace. Hvilken musical det blir, er fortsatt en hemmelighet. Lyst å bli med?

Danseskolen til Hazel Hiles ligger i Carrer Sant Joan 16 i Alfaz del Pí. Tel: 676 022 474.

 

Tekst: Karin Eickel-Hermanrud

Foto: Karin Eickel-Hermanrud og Manuel Macia

 

DEL OG LIK

Legg igjen en kommentar